”Av gudarna märkta” Recension av Maria Walsäter

View this post on Instagram

Recension "Av gudarna märkta" av Snezana Lindskog 💜 Vi får följa en grupp människor vars öden flätas samman på grund av gudarnas vrickade spel. Det är inte vilka gudar som helst som styr pjäserna – ni känner igen dem från asatron. Också handlingen utspelar sig under perioden då vi nordbor omfamnade denna tro. Det ger denna fantasy extra trovärdighet, då karaktärernas handlingar, driv och motiv bottnar i en vilja att blidka gudarna. 💜 Karaktärerna, ja. Förutom att de passar perfekt in i världen, så känner jag så mycket för dem. Ett par av dem hejar jag på redan från de tidigare kapitlen (framför allt min namne Mimo), någon av dem avskyr jag av hela mitt hjärta. Vem låter jag förbli osagt. Vad jag vill få sagt är att det är omöjligt att finna sig likgiltig inför någon av karaktärerna, och det är ett stort plus. 💜 Även handlingen engagerar. Min spontana tanke var att det ganska omgående blev barnförbjudet – något som jag uppskattade efter att knappt ha läst annat än YA och lite snällare fantasy det gångna året. Det blir snabbt rått, grymt och brutalt på ett sätt som får småhåren på armarna att resa sig. Men brutaliteten och det mer svårsmälta varvas också med ömsinta scener och de vackraste av känslor som tränger hela vägen in i mitt eget hjärta, och bevingade meningar som berör på djupet. 💜 Ålders- och triggervarningarna i början finns dock där av en anledning. Vissa avsnitt innehåller grafiskt våld, bland annat av sexuell natur, som skulle kunna uppfattas som stötande. Tänk Game of Thrones, eller Vikings. Ibland blev det lite magstarkt även för mig, och det är en förklaring bakom varför jag behövde ta kortare pauser i läsningen. 💜 Jag förundrades över hur tidsenligt språket och kulturen är. Författaren visar prov på kreativ fantasi och ett aldrig sinande ordförråd som känns ändamålsenligt. Trots en del ålderdomliga ord och uttryck är boken lättläst, och att få till det är en konst i sig. 💜 "Av gudarna märkta" är både tanke- och häpnadsväckande. Stundvis rentav svårsmält, på grund av alla känslor som handlingen piskar upp. 💜 Tack, @av_gudarna_markta – för en upplevelse utöver det vanliga. ❤